Hur ser en försäsong ut för en domare egentligen?
Tränar dom ensamma, eller i grupp? Vilka fysiska egenskaper är viktiga och hur tränar man på själva dömandet?
Vi ställde några frågor i ämnet till Trollhättans FIFA-domare, Pernilla Larsson, som i skrivandets stund väntar på besked om hon får åka till Kanada och döma VM, eller inte.

 


Kort om Pernilla

pernilla_1_mindreFullständigt namn: Inga-Lill Pernilla Larsson
Född år: 1976
Familj: Man (Thomas), 2 barn (Tim 9 år och Mollie 6 år)
Bor: Skoftebyn, Trollhättan
Arbete: Dietist/Fotbollsdomare
Håller på lag: Gripen Trollhättan BK
Domarklubb: Trollhättans FDK
Spelarkarriär: Skoftebyns IF från 6-26 år
Dömer på nivå: Damallsvenskan sedan 2005 (135 allsvenska matcher hittills)
Assisterande domare på nivå: Är inte AD alls längre. Har ett antal allsvenska matcher som AD och ett antal landskamper också.

En domares försäsong

Fotbollsspelarna är i full gång med sin försäsong och januari/februari är väl något av de tyngsta månaderna för en fotbollsspelare. Har domare också försäsongsträning på det sättet eller hur förbereder ni er inför säsongen?
– Visst har vi försäsong. Den ser ju lite olika ut och är olika lång beroende på vilken nivå man dömer på.
På den nivån jag är nu är min försäsong ganska kort. Det finns ingen tid att ta lite ledigt från träningen.

Allsvenskan slutar vanligtvis i oktober, men den internationella säsongen håller på med t ex åttondelsfinaler i Champions League samt kvalmatcher ända in i november. Första veckan i februari har vi en elitkurs med UEFA då Europas elitdomare både på dam och herrsidan har kurs med löptest och regelprov och då gäller det att vara i bra form. Sedan brukar det kunna bli någon internationell träningsmatch innan tävlingssäsongen drar igång. I år dömde jag Frankrike – USA i början av februari. Det är ju, som för fotbollsspelare, mycket mer träning och många färre matcher under försäsongen.

Beskriv en vanlig träningsvecka i januari, för din egen del:
– Tyngre träning och för min del ligger stort fokus på snabbhet och styrka. 1-2 styrkepass, 1-2 sprintpass, högintensivt pass med mycket vändningar och kort återhämtning, ett återhämningspass. Precis som för fotbollsspelare så gäller det att köra de tunga passen innan matcherna drar igång. Idag går fotbollen snabbare och snabbare och jag förväntas hänga på spelare som är 10-20 år yngre än mig (!) och jag är ingen raket direkt så jag jobbar hårt på den biten.

Beskriv en vanlig träningsvecka mitt under säsong:
– 4 pass per vecka + 1 match (i snitt) kräver FIFA att VM-kandidaterna ska göra.

Domarens primära uppgift är ju att springa och att ta beslut. För att kunna ta bra beslut måste man vara nära, för att vara nära måste man kunna läsa spelet och förutse nästa händelse, men också ha bra kondition så man orkar ta sig dit spelet är OCH ta snabba och korrekta beslut med hög puls. För att kunna ta sig dit spelet är måste man vara bra på att byta riktning snabbt och kunna röra sig i sidled, baklänges, framlänges i olika hastigheter. Man tar bättre beslut ju lägre puls man har. Ju högre puls du har, ju tröttare blir ju också hjärnan så ju bättre kondition du har, ju mindre påverkad blir du när du ska ta beslut.

Det betyder också att träningen måste göras så att man blir bra på det man ska göra på match. Att springa ett varv framlänges runt kanalen är kanske alltid inte en ultimat träning eftersom en fotbollsplan aldrig är längre än 120 m.. Det är sällan (läs aldrig) jag springer 5 km i samma tempo på en match..

Träningarna innehåller därför snabbhet, styrka, ”snabbhetsuthållighet” intervaller (snabbare löpning med återhämtning) , högintensiv träning (snabbare löpning UTAN återhämtning) och återhämtningspass dagen efter match eller riktigt tuffa träningspass.

Ett pass med snabbhet i kombo med smidighet/rörlighet, koordination och avslutar med något högintensivt med riktningsförändringar (detta pass är oftast på fotbollsplan under säsong)

Vad är de stora skillnaderna mellan en spelare och domares försäsongsträning?
– Vi har inga pass med boll!! Tråkigt nog! Våran uppgift är ju att springa mest.. Mer fokus på längre löpningar än spelarna.
I vår domarklubb i Trollhättan försöker vi få till gemensamma träningar ibland. Det kan ju bli väldigt ensamt att träna som domare. På gott och ont får du bestämma själv vilken tid du vill träna, men då får du också träna själv. Därför försöker vi få till gemensamma träningar och de som kan hänger på. De träningarna kan antingen vara förlagda till en fotbollsplan, Edsborg, löpning i något spår eller i någon backe men eftersom vi är på olika nivåer brukar övningarna vara sådana att man kan göra det i sitt eget tempo utan att påverka någon annan.
För min egen del blir det mest individuell träning. Sedan september 2013 är jag anställd 50% som fotbollsdomare och träningen är ju en del av mitt jobb. Det betyder att jag försöker genomföra min träning på dagtid. Men de flesta fotbollsdomare tränar individuellt mestadels.

Vilken typ av träning är din egen favorit?
– Nuförtiden – gym och olika typer av intervall-löpning. Sedan jag började med intensiv snabbhetsträning i höstas har jag lärt mig att lyfta vikter och stänger på riktigt och tycker det är skitkul! (Det är också mätbart. Jag är tävlingsmänniska och gillar att mäta och slå rekord = allt man kan mäta i kg, sekunder, antal gillas)

Din man, Thomas Reinholdsson är före detta fotbollsspelare och bandyspelare. Får du någon sparring av honom i träningen?
– Kanske inte så mycket fysisk sparring, men han är ju precis den man vill ha bakom sig som stöttar i alla tänkbara väder för att jag ska kunna få till träningar och matcher. Oftast är det ju hans egen träning som ryker till förmån för min. Det är sällan vi hinner träna ihop nuförtiden. Han spelar ju varken fotboll eller bandy längre, men åker t ex skidor och rullskidor en hel del. Man blir väldigt sporrad av att se honom träna inför ett specifikt mål t ex Vasaloppet och man blir rejält avundsjuk på den känslan han har efter att ha nått till ett av de målen.

Det fysiska är självklart en viktig del, men hur tränar man på att döma? Analyserar man matcher på tv/nätet?
– Det är ju en fördel man har när man dömer på högre nivå. I Sverige går minst en match i varje omgång på TV och har man ”tur” så har man TV-match och får DVD med repriser och olika vinklar. Det finns också en server där man oftast kan hitta sina matcher, men där blir inte alltid kvaliteten så himla bra.

Alla internationella matcher (landskamper och t ex Champions League) får vi på DVD direkt efter matchen och då går man igenom matchen efteråt.

Först gör man en egen analys i teamet av vad man tyckte man kunde gjort bättre och vad vi faktiskt gjorde bra, sedan kommer det en observatör (oftast en f. d domare som kollar på matchen och ger teamet feedback efteråt, samt sätter ett betyg på prestationen) sedan kollar jag oftast igenom DVD’n och kollar så noggrant jag kan. Då kan man upptäcka saker som man inte såg på matchen, man kan kolla varför någon reaktion blev så himla stark, trots att man själv inte alls tyckte att det var något att gnälla på o s v. Då spelar jag situationer fram och tillbaka och har jag missat t ex en frispark så går jag tillbaka och kör minst 5 VARFÖR på varje situation så att jag se hur jag ska tänka nästa gång för att undvika att göra samma fel igen…
Varför såg jag inte situationen – var jag felplacerad? Startade jag löpningen för sent? Läste jag spelet fel? Var jag trött? Var det spelare inblandade som jag vet har varit iblandade förut eller är arga på varandra? o s v.

Jag kollar kroppsspråk i olika situationer. Ibland tror man själv att man är supertydlig och signalerar något speciellt i någon situation, men när man ser det så ser det helt annorlunda ut utifrån.

Jag ska ärligt säga att det är hemskt att se sig själv så man vill helst sitta ensam i ett mörkt rum, men det är otroligt nyttigt.

Är man på stora turneringar som UVM, VM, OS eller EM så har man också specifika tekniska träningar där vi har hjälp av riktiga spelare (oftast kanske killar runt 18-20) som får olika uppgifter att ge oss situationer som vi sedan gör som om det vore match och får feedback och instruktion kring. Där kan vi jobba på olika saker som samarbete med AD i något speciellt område, placeringar, frilägen, snabba kontringar etc.

Domaren & dietisten Pernilla

Ref_Pictures_02_mindre

Sen såg jag att du var i Algarve precis. Berätta gärna lite om hur det gick till där och om du blev en av de 13?
– I Algarve var det först seminarie i 8 dagar med alla de 44 domare som fortfarande kandiderar till att få döma VM i Kanada. Där hade vi diverse tester; många olika löptester, regelprov, videotest, vikt och fettmätning etc. Ett träningspass varje dag samt ett teoripass varje dag där vi tittar på många situationer och diskuterar kring dem för att alla domare från alla olika hörn av världen ska få ”samsyn” dvs alla ska tycka att samma sak är gult kort, rött kort, målchansutvisning o s v. Efter seminariet stannade 13 domare kvar och dömde själva Algarve cup och resterande av oss åkte hem.

Du är dietist också och driver det egna företaget Dietoteket (www.dietoteket.se)
Hur kom du in på det spåret och när startade du detta?
– Jag tycker beteendeförändring är intressant. Mitt primära mål var att jobba med övervikt. (Oerhört få dietister gör det faktiskt. Man tror dock att alla gör det, men så är det inte). Som det ser ut för de allra flesta så vet folk generellt en herrans massa om hur man BORDE göra, men man gör det inte ändå och så följer folk kostråd som egentligen inte alls är för dem själva. Någonstans där fanns det en utmaning i att få jobba med människor individuellt och som kanske har kämpat med sin viktminskning i många år och inte vara den dietisten som säger – ”ta en morot… ” utan som tar bort orsaken till problemet istället för att försöka bota symptomen.

Sedan var det även det idrottsliga som intresserade mig. Som fotbollsspelare har man ju haft många, många kostföreläsare genom åren och jag hörde alltid vad de sa, men jag FATTADE aldrig någonting hur jag konkret skulle göra. Jag tyckte bara att det var så himla mycket märkliga ord som inte hade någon betydelse alls i mitt huvud. Även på elitnivå är det många som har fruktansvärt dålig koll på hur kroppen och maten fungerar ihop när man tränar.

Jag gick ut dietistprogrammet på Göteborgs Universitet 2003 och har sedan dess varit föreläsare via mitt företag Dietoteket. Jag har i många år jobbat med individuella patienter på Maria Alberts vårdcentral, men är i dagsläget tjänstledig eftersom jag är halvtidsanställd som fotbollsdomare. Så just nu delar jag min tid mellan att vara föreläsare och fotbollsdomare.

Kan du nämna några större, kändare sällskap du föreläst för?
– Oj, jag jobbar ju med allt från idottsföreningar på olika nivåer till företag och skolor men Elfsborg, GIF Sundsvall, Ljungskile FK är väl några av de fotbollsföreningar med högre meriter jag har jobbat med genom åren.

Vanligaste frågan när du är ute på föreläsning för idrottare?
– ”Har du träffat Zlatan?” (ja, på mina kostföreläsningar)

Vilka är de vanligaste kost-missarna fotbollsspelare gör?
– 1. De äter generellt alldeles för lite och det kommer oftast från att de äter alldeles för sällan
– 2. Man har en övertro på protein, är rädd för kolhydrater och är rädda för att bli tjocka – De följer kostråd som gäller för stillasittande, medelålders tanter istället för att följa kostråd som gäller för den som tränar. Ungefär som att använda hörapparat när man är blind. Funkar sådär..

Hårt fysiskt träningspass. Hur förbereder man sig och hur följer man upp efteråt, rent kostmässigt?
– Man äter ofta varje dag (5-6 ggr),äter ca 1.5-2.5 timma innan träningen och har med sig något att äta direkt efter träningen och äter ordentligt inom 1.5 timma. Enkelt va?!
Hade det varit så enkelt hade mina föreläsningar inte hållit på i 1.5-2 timmar 😉

Hur ser ditt domar-schema ut hittills inför året?
– Supercupfinalen 15/3 (FC Rosengård – Linköping FC)
– Kvartsfinal i Champions League (Bristol – Frankfurt) på lördag 21/3
– Svenska cupen 16-delsfinal (Eskilstuna – Piteå)
– Damallsvenskan drar igång 11 april
– ?????? VM i Kanada?????? (uttagningen sker i slutet av mars och ingen vet något än)

Kommer vi kunna se dig i Trollhättefotbollen 2015?
– På någon ungdomsmatch kanske

Går det att vara ”proffs-domare”, alltså leva på att döma? Vad krävs i så fall?
För att vara ”proffs-domare” behöver man ha en anställning i botten. Man tjänar inte så bra på själva dömandet i sig samt att det är en ganska osäker bransch. En vrickad fot = ingen inkomst i så fall. Jag har förmånen av att ha en 50% anställning från Svenska Fotbollförbundet för att kunna satsa på att ta mig till VM i Kanada. Blir jag inte uttagen har jag ingen anställning. På herrsidan är det 6 domare som är proffsdomare och dömer på heltid. Alla de är också FIFA domare. På damsidan är jag den enda som är anställd och då 50%

Hur långt upp i åldrarna brukar en domare hålla på? Vet ju att det finns många äldre, men om man kollar på ett ungefärligt genomsnitt?
Vet faktiskt inte. Förut var åldersgränsen 45 år i Sverige, men numera är åldersgränsen borttagen. Så länge du håller måttet, klarar de fysiska testerna och din coach tycker du klarar att döma på den nivån så får du fortsätta. Som FIFA-domare är karriären dock slut vid 45 än så länge. Om man bara fortsätter att utveckla sin fysik så är man förmodligen som bäst som domare när man har kommit upp i åren en bit så man har mer och mer trygghet och erfarenhet.

Vad har du som mål som domare? Är dietisten Pernilla det du, så att säga, kommer falla tillbaka till när du slutar döma?
Mitt närmaste mål är att försöka ta mig till VM i Kanada som börjar 6 juni i år. Efter jag vet om det blir verklighet sätter jag nya mål.

Du var ju en duktig mittfälts-motor som spelare. Hur är suget efter att bli ledare/tränare? Är du med och tränar något av dina barn?
Jag är en av två demontränare i tjejgruppen i Skoftebyns fotbollsskola (5-7 år).

Till sist. Den berömda sprayen. Använder du den? Hur bra/nyttigt är detta nya hjälpmedel enligt dig?
Jag har hittills aldrig haft en av dessa sprayflaskor i min hand. Ryktet säger att jag kommer att använda den i kvartsfinalen i Bristol på lördag. Jag har dock haft teoretisk utbildning ett par ggr i UEFA och fått en hel del tips från min kollega Jonas Eriksson som har använt den mycket.

10 korta

1. Bästa träningsmusiken/låten
Happy (Pharell Williams)

2. Bäst träningshjälpmedel
Pulsklocka

3. Snyggaste/bästa träningsanläggning du tränat i
Westcoast Elite i Mölndal och Rimnershallen Uddevalla

4. Bästa domare du dömt en match tillsammans med?
Jenny Palmqvist

5. Din inspiration eller förebild när du började din domarkarriär?
Marie-Louise Svanström

6. Bästa spelare du dömt?
Nadine Kessler (vinnare av Ballon D’or 2015) Marta och Abby Wambach

7. Vilken tid springer du milen på?
43.12 (springer ju nästan aldrig milen, men fick testa idag)

8. Största arena du dömt i?
Tokyo National Stadium

9. Vilken kändis kan du skryta med att du har träffat/pratat med?
Oj, jag vet inte om jag har träffat så många direkt. Jag höll på att knocka Zlatan med toadörren på fotbollsgalan i november. Räknas det?

10. Vad är det få vet om dig?
Att jag har varit en rackare på att spela tenorsaxofon kanske?


 

Vi tackar Pernilla för tiden och önskar henne lycka till 2015.
Hoppas få läsa om fler framgångar inom kort.  🙂

Om man sedan ska jämföra med våra bloggares försäsongsträningar, kan man t.ex kolla lite här:

– FC Trollhättans Anton Snibb – Försäsong – och allt vad det medför!
– Sjuntorps IFs Markus Sulkupuro – Försäsongsrapport 1
– Melleruds IFs Oscar Jonasson – Försäsong + silly season med förlusten av Calvin Klein.
– Trollhättans FKs Anton Person – Försäsong

För att nämna några…

Så vad säger du. Är och behöver domare vara mer tränad än en spelare, eller är det helt olikt sorters tränad man pratar om egentligen?
Vinner spelaren t.ex om man kör milen? Vinner domaren om man kör övningen idioten baklänges?
Kanske.. kanske inte…
Jag vet i alla fall att jag fått klarhet och insikt i det ”dolda” arbete en domare på hyfsad nivå lägger ner.

Respekt!